Amsterdam… All with cycling distance..

Berjaya cari photoshot exactly sama dgn Windows 7 Pro – Theme Netherland… haha

Kat tangga pun ada tempat tolak basikal

Salam pembaca..

Perjalanan saya dari Berlin ke Amsterdam mengambil masa hampir 15 jam termasuk buang masa 2 jam hitchike tunggu kereta kat Autobahn.. Hasil nya pun agak mahal jugak la.. Asalnya memang tak nak hitchike pun sebab fikirkan masa,  jadi saya ambil service carpool. Kongsi kereta dengan sapa sapa yang nak gerak ke Amsterdam.. Tup tup di hari kejadian boleh pulak dia cancel cakap kereta dia rosak.. Ooo anyway memang murah, kekadang lebih dari separuh tambang bas lagi… Boleh check kat carpool.co.uk atau blablacar.com.

Jadi student dok kat hostel university room pulak.. tapi single room with kitchen and attached bathroom.. oklaa

Sesampai di Amsterdam pun dah tengah mlm.. Dengan salah naik train nak ke rumah host saya lagi.. Train tak nak berhenti kat station dia. Rupanya train inter-city… Haha.. Host saya muda sgt.. Baru 21 tahun.. Ambil sains environment kat international school, University of Amsterdam. Seorang hitchhiker jugak dan pernah kerja sukarela selama 6 bulan ke setahun ntah kat Israel. Most student lepas sekolah menengah samada kena pergi latihan tentera ala PLKN atau buat kerja sukarela.. Mmm malaysia bila nak buat ek kat oversea ke. Study free utk student dari kesatuan Europe 2000 euro setahun tapi luar dari Europe huhu 10000 euro ma kena bayar… Saya dapat basikal kawan dia satu.. Dua hari kayuh pusing bandar.. Dan hari ketiga saya kayuh sendiri.  Rasa rasanya 3 hari tu mau jugak la 30-40km kot. Lebam jugak la bontot. Amsterdam,  syurga dunia bagi yang nakkan kebebasan, Sex, ganja,  semua ada. Tapi apa apa pun trademark basikal lagi popular kat situ.. Mana mana ada basikal.. Tak kisah la basikal klasik warna hitam  atau racing bike. Enjoy jugak kayuh.. Flat surface dan tak peluh.

Nightshot with my Lumix TZ30 , 8 sec aperture

Amsterdam terkenal dengan jajaran terusan dan ratusan jambatan dia.. Best buat night shot. Sempat jugak pergi keluar lepas sunset dgn geng geng analog SLR dan  DSLR dari dekat pukul  10, sunset lama tu sampai pukul 12 tgh mlm baru gelap betul. Ooo masa saya pergi pekerja dewan bandaraya dia mogok… Patut la banyak sampah.

Thanks Guys for having a good time together..

Erti sebenar mengembara

Selama sebulan saya mengembara ni… Banyak perkara yang saya pelajari. Survivor hidup di tempat orang, mengenali jiwa jiwa pengembara sebenar yang lain. Planning dan juga unplanning dan yang penting melihat hati budi orang lain yang hanya baru beberapa ketika berjumpa. Melihat masyarakat setempat dlm kehidupan seharian mereka dan banyak lagi.  Trip saya kali ni banyak dihabiskan untuk mengenali masyarakat dan kehidupan mereka dan bukan sekadar tempat tempat menarik sahaja dan mesti lah saya akan jadi duta untuk memperkenalkan masakan Malaysia.. Hehe

Emo la pulak kali ni, huhu dah balik ke rutin,  jadi hamba dlm dunia kapitalis .. Tapi best la jugak trip tanpa planning ni.. Boleh suka suka je nak tukar.. Jadi selama 28 hari perjalanan saya ni hanya 6 hari tidur di hostel.. Sekian untuk kali ni.. Nanti saya update kalau ada sesuatu isu specific yang nak saya tulis.

P/S – Menikmati perjalanan hampir 13 jam Paris – KLIA dengan penerbangan MH021- Airbus 380 di atas ruang udara Afghanistan.. Dah la semalam 7 jam dlm bas dari Amsterdam.. Dua hari baru sampai la..

p/s: Europe Trip 2014 – Part 6 of 6

Hitchhiking…. Done!

Thanks Mike & Natalie… Single 425km ride from Prague to Berlin with free Mars chocolate

Experiment kedua saya untuk tengok setakat mana orang asing yang tanpa rasa keberatan dapat menolong orang yang baru dijumpainya dalam beberapa saat akhirnya berjaya.

Kali ni saya solo, kawan saya terus bergerak ke Amsterdam manakala saya bergerak ke Berlin. Kebetulan saya pun dapat host di saat akhir dan dia pun dah beli tiket bas, lagipun saya skip Paris, setakat nak transit je, Dari perspektif saya, solo traveler ni bagus juga untuk masing masing berdikari di negara asing pulak dan lebih adventure,  semua atas keputusan sendiri dan sebab sorang la mulut boleh jadi ramah sama.

Selepas cubaan pertama gagal, cubaan kedua saya hanya mengambil masa sejam, saya datang dulu tunggu kat hujung kawasan rehat sorang sorang, then datang minah senior hitchiker ni ala ala hippies sikit dgn beg kain nya. Dia nak ke Dressden dan saya ke Berlin, dia tolong tanyakan, kami pun naik sama tapi sebab yg tumpangkan kami tu pun couple muda, jadi kami share cost minyak, yang lawaknya driver tu awek kata nak ke area Dressden je, dia kata kat minah tu, orang Jerman. Tup tup bila minah tu keluar pakwe dia yg jadi co pilot (sebab tak pandai lagi bawak kereta) kata “we heading to Berlin”, “we just dont like that lady” balas awek dia.. haha, single ride to Berlin saya hari tu selama 4 jam. Kami pun sembang sembang sikit pasal buku yang saya baca tu, “The kindness of Stranger” dan reply dia cool sangat, “there is no such stranger, only a friend who haven’t meet yet”. Mmmm kalau la semua orang macam ni kan best huhu… Sesampai di Berlin saya di hantar ke pusat bandar, since esok baru saya menetap di rumah host saya, so lepak hotel dulu la lepas 3 minggu dah dok rumah org.. sesekali nak berhibernasi pulak…

Berlin Host, German and Portuguese from Brazil

Esoknya saya lepak rumah host Berlin saya, sebab dia ada awek kat usa, so english berabuk la, sorang lagi orang Brazil keturunan portugis, asal San Paolo, english kurang sikit.  Sebab diorg masing masing sibuk dgn kerja dan study jadi saya jalan pun sorang sorang je, hari kedua dan ketiga di Berlin hujan je memanjang, hari kedua kat rumah dia tak pergi mana pun, takat pergi grocery je.

Tembok berlin yang dah diruntuhkan dan yg masih dikekalkan

Berlin’s Scam

Berlin ibu negara Jerman adalah bandar yang penuh warna warni, dengan pelbagai warga negara kat situ menjadikan kos sara hidup di situ agak murah berbanding bandar lain di Jerman. Kedatangan saya disambut dgn scam org puak puak asia barat ni. Mula mula buat buat tanya jalan, suruh ambik gambar, lepas tu datang dua mamat lain kononnya polis katanya nak check saya dgn mamat tu, declare duit apa bagai, diorg tunjuk id tapi dlm plastic cover, tak jelas, diorg suruh declare duit, saya pun tunjuk la 20 euro, tu yg ada pun, haha ni kira nak pau duit byk byk la ni. So beringat ek sesapa yg ke Berlin, mcm mcm ragam. Jgn panik dan keep moving, tak yah lepak mana mana. Tak logik polis dari set set middle east…

Tadi masa hitchike lagi kelakar, mostly orang middle east ni (rasanya bukan Turkish)  buat buat takde duit nak isi minyak, siap bawak anak kecik kononnya, boleh pulak budak kecik tak duduk kat child seat kat Jerman ni. Yang lawaknya dlm 2 jam tunggu kereta nak hitchike, 7 bijik berhenti buat mende yang sama, siap nak gadaikan iphone la, cincin la, huhu.. Last last malas layan, “I don’t have money that why I’m hitchiking”.. Dengan tak dpt ridenya hari ni terpaksa la pergi naik bas ke Hannover pastu naik train ke Amsterdam.. Semua main redah je.. Check kat mesin train direct gila mahal sebab ada ice, last last naik bas separuh,  train direct ke Amsterdam separuh.. Murah la sikit.. Oklaa antara tempat yang mesti korang pergi kat Berlin ni ialah charlie checkpoint, tgk tapak tembok berlin yg memisahkan mereka dahulu, dan juga topographic of terror mengenai nazi dan hitler. Boleh berjam jugakla baca sejarah nazi dulu dulu.

Kisah pembunuhan 6 juta Yahudi dan 500 000 etnik Roma oleh rejim Hitler. Ada saya share quote Hitler dulu kat blog ni

Topography of terror… Yg free lebih diberi keutamaan pada saya

Rasanya entri Amsterdam saya tulih kemudian la… Macam dah panjang pulak.. Entri ni pun ditulis masa dlm train dari Hannover ke Amsterdam.. Pastu update sikit dlm bas ke Paris pulak ni.. Ada wifi bas ni,  layan jek Internet sampai Paris la..hehe

p/s: Europe Trip 2014 – Part 5 of 6

Austria & Czech Republic

Salam pembaca,

Europe trip saya kali ni dah nak sampai ke penghujung, rasanya lagi dua entry cukup kot,  Austria & Czech Republic dan juga Jerman dan Netherland.

Ok, dengan tidur di rumah host Couchsurfing, saya boleh masak masakan malaysia, biasa tu la cara termurah dengan beli barang keperluan dari asia market, kalau minyak masak, beras, tepung biasanya tuan rumah dah ada. Perjalanan kami dari budapest ke Vienna pakai train hanya mengambil masa 3 jam, lepas 4 jam buang masa tunggu kat highway kononnya nak hitchike, last last naik train, takpe pengalaman pertama tak semestinya manis kan.

Banyak koleksi buku mamat ni… budaya membaca yang tinggi di usia remaja lagi

Di Vienna kami disambut dengan Lafi dan juga Elias, nama macam melayu, nama samaran, nama penuh bunyi Jerman la. Diorg member baru dlm komuniti ni dan rasanya layanan yang diberi lebih dari hotel 5 bintang la. Lafi student law dan housemate dia ambik phisiology. Walaupun hanya baru berumur 22 tahun, Lafi ni dah ada rumah sendiri, di beli dgn pertolongan ayah dia. Tak tahulah tengok student student university kat sini semua nampak matang, dengan buku penuh satu almari dan dalam kepala banyak yang tahu, tanya je.

Saya dan kawan saya tidur 3 malam di rumah diorg, sempat la basuh baju apa yg patut, dan sebab dah rasa mcm rumah sendiri, dua mlm la makan nasi. Mlm kedua siap buat nasi lemak lagi, nasib jadi, struggle jugak masak atas hot stove. Rice cooker takde. Ikan bilis cari kat asia market, orang Vietnam punya.

Czech Republic

Di Czech saya singgah di dua tempat, satu malam di Brno dan 3 malam di Prague. Di Brno saya jumpa sambil lunch dgn surfer yang pernah datang rumah saya dulu, the world is too small. Tak sangka. Tapi sebab rumah dia dgn awek dia dah ada orang lain sama jadi saya tidur kat rumah pasangan keluarga dgn seorang anak baya Zamir, dlm lingkungan 3 tahun lebih. Dia members dalam family welcome group, saya post mesej dalam forum buat cerita sikit pasal trip ni, terus dapat jemputan, rasanya kalau bawak anak bini jalan sama lagi byk org jemput kot.

Dari jadi muda macam student, bila stay kat rumah family ni rasa macam bapak balik, tau macam mana keluarga di Czech Republic membesarkan anak mereka. Taska walaupun untuk baby disediakan oleh kerajaan. Yang bestnya cuti bersalin la boleh ambik berapa lama nak sehingga maksimum 2 tahun, lebih kurang macam Jerman. Even kawan saya kat Vietnam pun cakap cuti bersalin di sana 5 bulan. Sesuatu yang patut kerajaan kita kaji, dan mungkin juga ini antara faktor yang boleh menyebabkan masalah sosial sekarang?

Meet my old surfer…

Selepas semalam di Brno, saya bergerak ke Prague, dengan naik bas student agency, murah je 18 euro untuk 3 jam setengah perjalanan. Sampai pun dah malam, cuma langit je cerah lagi.. Haha yang ni jadi student balik, real student life punya, rumah dgn 5 housemate, cuma masa kami dok tu dua org takde, cuma sorang tu je macam tak friendly sangat, host saya cakap sebab masalah bahasa. Ntahla.

OsmAnd+

Pak cik osmand ni ialah penyelamat saya ketika di negara orang, saya tak beli local no sebab setiap negara  yang dilawati kena beli, jenuh la, nak roaming data mahal. Saya ada dua no. – Maxis dan no. Office saya – Celcom, dukacita dimaklumkan roaming Celcom tiada di negara Crotia..  Okla, biasa selepas confirm dengan host saya akan minta no tel dgn alamat penuh, dan saya akan save point of interest kat map osmand tu siap siap. Map dia lengkap, even metro station, bus stop pun kita boleh filter kat skrin. So sampai rumah boleh ketuk je terus. On saja gps lepas  tu boleh jalan jalan. Untuk save hot spot utk hitchiking pun boleh, so bila baca kat hitchwiki, save website tu kat evernote atau apa apa editor dan location tu boleh simpan siap siap kat pak cik OsmAnd. Untuk free version boleh download sehingga 10 map, kalau kes saya kena beli la sebab dalam German saja pun dia dah pecah pecahkan sebab besar.

Okla rasanya cukup takat tu je, nanti saya cerita pasal the kindness of stranger, Berlin dan Amsterdam