“Home”

Scene menarik dari "Home"

Scene menarik dari "Home"

Salam Pembaca..

Semalam saya layan satu rencana yang saya download menggunakan program torrent “Vuze” saya ( http://vuze.com ) bertajuk Home. Menyentuh perasaan terutamanya untuk orang yang seperti saya ( org greenpeace )🙂 So disini saya keluarkan beberapa fakta untuk renungan bersama:

1. Dubai mendapat sinaran matahari sepanjang tahun tapi tiada satupun panel solar digunakan secara komersial di sana.

2. Setiap tahun 13 juta hektar hutan hilang dari bumi.

3. Suhu dunia pada 15 tahun kebelakangan ini adalah yang palin tinggi penah direkodkan

4. Litupan ais di kedua-dua kutub 40% lebih nipis berbanding 40 tahun dahulu

5. Separuh kekayaan di dunia hanya dinikmati oleh 2% populasinya yang kaya raya menyebabkan jurang antara kaya dan miskin

amat besar

6. Separuh daripada negara yang miskin adalah dari negara yang kaya dengan sumber

"Easter Island" yang tanahnya gersang tanpa sebarang tanaman.

"Easter Island" yang tanahnya gersang tanpa sebarang tanaman.

Penah dengar cerita pasal puak “Rapanui”? Satu tamadun yang lenyap di “Easter Island” yang terletak di selatan perairan pasifik dekat dengan Chile. Pulau ini di jumpai pada 1722 kosong tanpa apa-apa hidupan dan hanya tinggal patung berbentuk orang yang diukir pada batu setinggi 17 meter. Mengikut sejarah puak ini menggunakan segala sumber alam di sana tanpa satupun yang tinggal. Semua pokok ditebang untuk kayu balak, sampai berlaku hakisan tanah. Nak pergi tangkap ikan kat laut pun tak boleh sebab takde kayu balak nak buat perahu. Disebabkan populasi yang semakin tinggi, akhirnya lenyaplah sebuah tamadun manusia yang amat tinggi ketika zaman itu.

Berbalik kepada video rencana ini, anda boleh mendownload HD video dari program vuze tersebut dan kalau nak puas hati boleh sambung ke LCD tv anda dengan menggunakan laptop atau portable HD player ( WD TV ) dan sebagainya. Baru layan. Dan anda juga boleh layari http://goodplanet.org dan boleh tengok secara online disitu. Kat bawah ni saya boleh letak link trailer je sebab video penuh dia selama 1 jam setengah hanya boleh tengok  kat website dia. Secara teknikal cinematografi video ni amat menarik, cantik dan kita boleh pergi ke merata ceruk dunia, dan semua scene diambil dari udara. Jadi sama-samalaa kita fikir-fikirkan yang alam ciptaan Allah taa’la ni bukan untuk kita sahaja, kerana ia milik kita semua. Sama-samala kita jaga dia baik-baik, walaupun sikit sumbangan dia tapi besar kesannya.

p/s Sedih bila tengok KL da jerubu balik…. tak sudah-sudah kes ni.. patut tangkap je masuk penjara sapa yang buat pembakaran terbuka tu..

5 Responses to “Home”

  1. budak botak berkata:

    Roy…jgn bimbang.aku tlg hijaukan bumi skrg ni.
    dah byk pokok aku tanam tau kat kg.
    kalau ko nak aku tanam lg,bak pinjam duit,,,,,
    aku nak buka tanah lg
    hahahahahahahah

  2. zairol79 berkata:

    tanam pokok sawit dgn hutan lainlaa amir… dlm home ada cerita tau pasal tanaman sawit kat Borneo… huhu…

  3. Nizam berkata:

    Salam,roy wau menarik juga kupasan kau nie,takpe2 nanti akupun akan sama hijaukan bumi dengan tanam tebu pasal taun depan aku nak tebang buat jual air tebu bulan pose nanti.

  4. zairol79 berkata:

    Hijaukan bumi dgn tanam mende tu lainlaaa… ko tanamlaa pokok balak ke.. lagi best unyat.. nak berjual kat pasar ramadhan ke? puasa nanti jual apa pulak.. laicikang? By the way kay IKEA sekarang nak isi barang dalam plastik dia dah kena charge 10sen aku setuju sangat… terasa macam kat Europe pulak…

  5. fitri berkata:

    aku macam pernah dengar tajuk home ni,nanti kena cari semula.Dah ada kl ke?

Tinggalkan Jawapan

