Gaji RM1300? Cukup ke?

Money doesn't grow on trees

Money doesn't grow on trees

Assalamualaikum dan Salam Pembaca..

Mungkin betul bak kata orang tua, semakin besar periuk, makin besarla keraknya. Kali ni saya tulis sesuatu yang mungkin nampak macam saya ni best pulak, tapi sebenarnya bukan niat kat hati nak membangga diri tapi sekadar nak berkongsi pengalaman sebab banyak orang yang bertanya pendapat saya mengenai financial management ni dari kawan yang gaji seciput je sampai la yang gaji RM15 000 sebulan ( ala dia keje kat Qatar, apa nak heran kan..opps..sapa yang kena? :-)   )

Sekadar berkongsi pengalaman, saya memulakan kerjaya saya sebagai juruteknik  di Bintulu Sarawak dengan gaji basic sebanyak RM764 sahaja dan campur-campur elaun bersih dapatlaa RM1004. Haaa terkejut? Tak perlu cakap company apa tapi yang tau tu senyap yee.. Saya jarang overtime sebab takde overtime pun, Kalau ada pun jarang-jarang je, maksimum pun dapat dalam RM100 – RM150 je sebulan. Tapi sebab periuk saya kecil masa tu saya agak berdisplin dalam menguruskan kewangan, kami orang masak nasi kat rumah dan saya jarang beli benda-benda mahal masa tu. Dari segi pemakanan, kalau siang saya dah makan mahal, so biasanya malam makan maggie je laa… Bukan calang magie laa, ada telur, sayur bla3. :-) Separuh tahun saya kerja saya telah buat insuran bersama dengan pelaburan di dalam satu pakej dengan Maybank. Untuk mendisiplinkan diri saya buat potongan gaji RM130.00 sebulan. Cukup ke tak cukup duit, potong tetap potong.. :-) Sebab saya fikir kalau nak harap saya simpan dalam ASB atau bank in tiap-tiap bulan..jgn harap laa.. Insuran saya masa tu pun cover sikit je RM10000 kalau tak salah.. tapi mana tau tiba-tiba sakit masuk hospital.. at least dapat jugak duit kan. Sekurangnya dengan duit insuran dan pelaburan tersebut dapat saya keluarkan bila sesak-sesak. Dan pastikan duit simpanan anda susah untuk dikeluarkan berbanding dengan semudah memasukkan kad ke mesin ATM.

Walaupun saya berjauhan di Sarawak masa tu, tapi saya antara orang yg kerap balik kampung sebab biasanya tiket yang saya beli semuanya dari harga promosi Air Asia, RM150 pergi balik dan kadang-kadang kurang daripada tu. Dan ada beberapa kawan saya sebabnya kurang perancangan, maka terpaksa habis beratus-ratus ringgit untuk balik ke kampung. Dan alhamdulillah sempat juga saya membawa ibu bapa saya berjalan-jalan di Sarawak selama dua kali sepanjang di sana.

Selepas 3 tahun dengan gaji RM1300 saya telah membeli kereta, kereta kecik je tapi masa tu dah rasa sesak sikit sebab kena bayar installment kereta dengan duit minyak sama. Pada saya daripada saya tunggu kalau dah ada peluang jangan lepaskan. Sebab peluang saya masa itu ialah dengan menjadi peniaga Ice Blended.  Jadi dengan keuntungan Ice Blended tu saya dapat cover sikit-sikit untuk bayar kereta dan sebagainya. Hari minggu saya memang sibuk dengan perniagaan dan kalau takde disiplin semua ni mungkin mustahil, ye la, berpanas, berhujan menjadi saudagar petang. Sampai payung patah kena ribut pun ada… huhu..

Disiplin menjaga kewangan tu penting.. dan satu lagi mungkin attitud kita juga membawa peranan sebab dengan tingkah laku kita juga akan mencorakkan hidup kita nanti. Satu je yang kita perlu pegang, kalau kita tak tolong orang, sedekah kat mana-mana, nak tak nak bahagian duit itu akan kita sedekahkan ke tempat yang tidak sepatutnya, ke Polis, ke tayar pancit atau ke kereta yang tiba-tiba rosak.

Sekian..

p/s Nampaknya kerak aku dah agak besar sekarang.. huhu..

5 Responses to Gaji RM1300? Cukup ke?

  1. jon jonson berkata:

    duit itu alat utk hidup

  2. zamridawi berkata:

    ohh abe roy…
    rindu bangat sama kamu dong!
    kapan mau ketemu?

  3. Badri berkata:

    salam
    untuk berkongsi pendapat
    nampakbnya “personal financing” penting untuk semua orang, tak kira gaji kecik, sederhana ke, besar ke……yang penting kita tahu nak menjaga periuk kita…displin kewangan sangat penting terutama untuk tujuan simpanan dan perlaburan hari tua nanti..Tahniah zairol….

  4. selamathariraya berkata:

    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████

    KINI TELAH DIBUKA..
    PUSAT DOWNLOAD MELAYU

    MACAM-MACAM ADA! DOWNLOAD SECARA PERCUMA!!!
    ►Audio Muzik
    ►Ceramah & Motivasi
    ——Audio
    ——Video
    ►Ebook
    ——Majalah
    ————————Majalah PC ada,
    ————————Majalah PC Xtra ada,
    ————————Mangga ada,
    ————————Ujang ada,
    ————————Mastika ada,
    ————————Gila-Gila ada,
    ————————Majalah Apo? ada,
    ————————Majalah Gempak ada,
    ————————Majalah Utopia ada,
    ————————Majalah Mingguan Wanita ada,
    ————————Majalah Mastika ada,
    ————————Majalah Wisel ada,
    ————————Majalah Arena Bolasepak ada,
    ————————Majalah Hai ada,
    ————————Majalah Maskulin ada,
    ————————Majalah G3 ada,
    ————————Majalah Max It ada,
    ————————Majalah Star Soccer ada,
    ————————Majalah Klik ada,
    ————————Majalah Remaja ada,
    ————————Majalah CHIP ada,
    ————————Majalah Aliran Informasi Pertahanan TEMPUR ada,
    ————————Majalah Rasa ada,
    ►Filem
    ——Versi DVD
    ————Cerita Indonesia
    ————Cerita Melayu
    ————Cerita Orang Putih
    ——Versi VCD
    ————Cerita Indonesia
    ————Cerita Melayu
    ————Cerita Orang Putih
    ►Rancangan Televisyen
    ——8TV
    ——Astro Ceria
    ——Astro Prima
    ——Astro RIA
    ——AXN
    ——NTV7
    ——RTM
    ——TV3
    ——TV9
    ►Video Muzik
    ——Muzik Indonesia

    dan banyak lagi..!!!

    Masuk sini= http://media-mlayu.notlong.com

    TENGOK DULU BARU TAHU, CAKAP SAJA TARA GUNA

    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████
    ███████████████████████████████████████

  5. mala berkata:

    wow!!!
    good job….emmm susah tu nak buat diri betul2 disiplin. tahniah!

Tinggalkan Jawapan

