Singapore – Bandar dalam hutan

Singapore Titles

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Mmmm entri kali ni agak “personal” sikit, sekali sekala cerita pasal pengalaman pulak yee..Minggu lepas saya outstation kat Johor baru selama 4 hari… dan lepas siap commisioning projek, saya ambil kesempatan untuk melawat kawan saya di Singapura. Selepas 10 tahun tidak berjumpa, tidak banyak perubahan yang terdapat dengan kawan aku yang sorang tu, maintain je.. tapi dah anak dua.. syabas Fairus..dan selepas melawat Singapore saya juga ambil kesempatan untuk jumpa kawan lama merangkap housemate masa kat Penang dulu, Zam yang sekarang menjadi cikgu di Kluang, Johor.. dah kahwin dengan seorang anak.. dah 8 tahun kita tak jumpa Zam.

Cakap mengenai Singapura, ada pro dan ada con nya.. Yang paling menarik ialah mengenai gaji kakitangan awam di sana lebih tinggi dari kakitangan swasta. Jadi, rasuah amat kurang di Singapura. Kedua mengenai pengurusan bandar yang amat teratur, jalan yang bersih, dan banyak pokok-pokok di tanam di bandarnya sehinggakan di tengah-tengah pembahagi jalan pun di tanam dengan pokok-pokok balak. Jadi taklah panas sangat. Macam gambar Orchad Road kat bawah ni, penuh dengan pokok-pokok, dan cuba bandingkan dengan Chow Kit Road ataupun Jalan Bukit Bintang di Malaysia, amat jauh bezanya..Sekian.

P/S, mmm alangkah bagusnya kalau kerajaan lebih memikirkan pengurusan negara yang cekap dari memikirkan survival politik masing-masing.. :-(  (gambar Orchad Road dan pemandangan dari Singapore Flyer, World largest Observation Wheel- 165m tinggi)

From Singapore Flyer

Orcahd Road

3 Responses to Singapore – Bandar dalam hutan

  1. mamaizzmi berkata:

    amboi pergi singapura tak ajak.ni alissa

  2. Sham berkata:

    Weh, hang p singapore tak ajak aku pun… kesian aku kena tinggal. report kat mak aku…

  3. Sham berkata:

    report kat ustazah sekali… hang p singapore diam-diam… balik sok hang kena bletiaq la… hahaha..

Tinggalkan Jawapan

