Money Management Course

shirt11.jpg Baru-baru nie bila kakitangan-kakitangan di tempat kerja saya meluahkan perasaan di dalam “buletin board” mengenai gaji dan sememangnya entry tu mendapat komen yang amat bagus dari semua staff, maka CEO kami memanggil semua yang mengemukakan isu tersebut di buletin board kami ( bersama penulis isu-isu lain ).. satu yang menarik di sini ialah katanya “amat susah bagi pihak pengurusan untuk menaikkan gaji kami semua, kerana sebagai syarikat yang bernaung dengan kerajaan ( pada saya syarikat yang dipergunakan oleh kerajaan he he ) semua keputusan mestilah mendapat persetujuan kerajaan terlebih dahulu. Jadi timbullah idea pihak pengurusan untuk membuat “money management course” supaya kami lebih bijak menguruskan kewangan. Nampaknya tidak lama lagi semua kakitangan di syarikat saya lebih bermotivasi laa yek.. Apapun kita tinggalkan isu itu. Cuma satu yang terlintas di fikiran saya ialah bagaimana kita dapat menguruskan wang dengan bijak? Mmm susah nak jawab sebab kalau ada 100 orang, maka ada 100 la cara individu tersebut menguruskan wang. Tetapi satu yang saya pegang sampai sekarang ialah, kalau gaji kita cukup-cukup makan je, buat apa kita nak berlagak macam orang yang bergaji beribu-ribu. Perlukah kita beli handphone mahal-mahal, PDA ke semata-mata untuk kepuasan sendiri. Tapi itulaa manusia, susah nak kawal nafsu, kekadang sampai saya pun macam tu jugak.

Tinggalkan Jawapan

