Europe Trip 1: Heidelberg – Mannheim – Paris

Salams,

Kali ni saya nak kongsi pengalaman europe trip saya bersama dgn isteri dan rakan saya bersama anak isteri dia, jadi semuanya 5 orang. Perjalanan kami ke Paris mengambil masa selama 3 jam 10 minit menggunakan keretapi laju ( bullet train ) sejauh 455 km. Segala tiket dibeli secara online lebih kurang dua bulan sebelum pergi ke Germany lagi. Kalau lambat beli jadi mahal,  kami orang dapat tiket murah sebanyak 39 Euro seorang sahaja. Maklumat lanjut boleh pergi ke website http://www.bahn.de . Keretapi dia biasa je, tapi sebab design jalan dan coach dia menyebabkan dia boleh memecut sehingga 300 km/j, selesa dan tak goyang-goyang macam KLIA Express kita, ( tu baru 150km/j hehe terkutuk pulak ).  Masa dalam train tu punyelaa ramai, sebab cuti Easter ( Good Friday ) sekolah cuti seminggu. penuh dengan orang German nak melancong ke Paris dan bukan train Dbahn je yang pergi ke Paris, banyak lagi train lain ke Paris seperti SBB ( Switzerland ) dan TGV ( Perancis ).

Bullet Train Germany DBahn dan TGV SNCF dari Perancis kat Gare De Est. Bullet Train Dbahn ni pernah accident masa mula-mula launching dulu. Tgk rancangan Second from Disaster kat NGC

Sesampai di Paris di Stesen Gare De Est, hentian bagi semua keretapi dari timur ( Germany, Switzerland, Holland dll ) kami disapa oleh peminta sedekah, suasana yang jauh berbeza dengan Germany. Peminta sedekah dari Asia Tenggara yang menyapa kami dengan “Speaking Engllish?” dan memberi satu kad mengatakan yang diorang ni orang Bosnia yang memerlukan bantuan bla..bla..bla. Sebab terkejut buat tak layan je laa.  Silap sepatutnya saya cakap yang saya tak pandai cakap ongputih… “Noine, sprechenzi Doysh” ( bukan ejaan sebenar ). Sebab kami dah sampai petang, dan kebetulan pulak malam tu hujan dgn suhu 5-6 Degree Celcius, jadi makan maggie je laa kami orang malam tu, nasib laa ada periuk nasi, senang nak masak air, buat maggie dan segalanya. Hotel bajet yang saya duduk tu murah dalam Euro tapi amat mahal dalam RM, berharga 54 Euro semalam, jadi 3 malam melayanglaa 162 Euro. Dengan heater setakat suam-suam kuku je menyebabkan mandi air panas dan minum kopi panas amatlaa nikmatnya masa tu.

Seperti jugak tiket keretapi, hotel yang saya duduk tu dah ditempah hampir dua bulan awal pakai internet kat http://www.easytobook.com.  Sebagai tips selepas booking hotel, cuba dapatkan email atau no telephone hotel tersebut dengan kuasa Google. Sebab saya extend satu malam kat hotel tu direct melalui hotel dan bukan melalui ‘third party website’ website seperti Easytobook tu, sebab website tu cakap dah takde bilik, nasiblaa saya dapat contact direct dengan hotel tu untuk tambah lagi satu malam.

Kat atas tu video yang saya ambik kat youtube, tu first class punya coach. Kami orang duduk kat 2nd class je, sempit-sempit sikit. Video pengalaman saya dlm ICE Train akan saya upload lepas saya edit nanti, kena kecikkan saiz dia dari full HD dulu.

Update: Video perjalanan saya dari Heidelberg ke Paris ada kat bawah

16 Responses to Europe Trip 1: Heidelberg – Mannheim – Paris

  1. man berkata:

    Salam bro thanks 4 d info berguna sangat, bro tinggal di otel mana di Paris

  2. ida berkata:

    salam, saya akan ke paris bulan depan. kalau saya booked bilik twin or double di hotel cambrai tapi tuk 3 org, hotel akan impose xtra charges tak?
    lagi satu, bilik ok tak? tq

  3. izwan berkata:

    salam bang,

    nak tanya, selain dari hotel chambrai, ada hotel lain yang sesuai untuk muslim ke? saya plan nak travel november ni..

    • hana mi berkata:

      Saya baru blk dari Paris, menginap di hotel ini, Prince Albert Lyon Bercy
      108 Rue De Charenton, Bercy – Gare de Lyon, 75012 Paris. Berdekatan dengan kedai halal menjual kebab.
      Tak jauh dari stesen keretapi…dlm 10 minit perjalanan..pantas ala mereka di sana bkn spt org Malaysia.

    • hana mi berkata:

      Tambahan: malam pertama menginap di Montana (Hotel Montana
      164 Rue La Fayette, Gare du Nord, 75010 Paris). Amat teruk dan tidak memuaskan dengan pijat tak terkira banyaknya. Pindah ke hotel yg telah pun dicadangkan.

  4. Best tuh pergi ke German.
    Lain kali gunakan Flexiroam, bisa berjimat ketika di sana :)

  5. kimi berkata:

    salam zairol. tertarik dgn journey awk kt europe. cume nk tanya skit, lepas kite tempah tiket train kt web site http://www.bahn.de , tiket nnt di email atau di pos? sye ad bace blog yg lain, die ckp malaysia x termasuk dlm list negara yg dipos tiket. atau camne?

    • zairol79 berkata:

      Wsalam, tiket anda boleh terus print dirumah selepas selesai membuat pembelian, dan e-ticket tu juga akan di emailkan sebagai bukti pembelian. Yang Malaysia tak termasuk dalam list tu ialah untuk Rail Pass. Diskaun kad untuk keretapi di Europe.

      ________________________________

  6. Suraya berkata:

    Salam, nak tanya, jika sy ingin ke paris dari Basel dgn train, dekat station mana yg ptt sy amik. basel sbb?basel bad bf? paris nord?paris est?thank u

    • zairol79 berkata:

      Wsalam.. Saudara boleh naik train dari main Train station Basel Bad Hb ke paris gare de east. Paris gare de nord untuk train ke utara dan barat. Boleh check kat bahn.com

      Sent from my Xperia™ smartphone

  7. linda berkata:

    salam…

    Insyaallah saya akan ke paris dlm bulan september ni..ada few questions harap En. Roy dpt bantu. Kami seramai 5 dewasa, 2 budak dan satu baby 9 mths. Plan naik flight terus ke Amsterdam cos setakat ni tix ke Amst yg murah return. ingat nk ke paris – london – amsterdam semula.

    1-Sesuai x kalo saya turun Amstdm terus ke Paris? Maknanya x tido dulu di Amsterdm…apa cdangn Roy transpt sesuai n murah dpd Ams ke Paris?

    2. Tahu tak mana-mana apartment murah 2 bilik utk kami sefamily. Plan nak stay dlm 3-4 mlm cos nk pegi Disneyland.And area mn yg senang access dgn public trnspt, makan n shopping.Ada tpt shopping murah2 tak kat sana?

    3. Apa tpt2 menarik utk dilawati dan yg patut pergi di Paris?

    4. Mudah tk kalo nak guna public transport di sana?

    5. Cadangan Roy transport apa yg sesuai naik dpd Paris – London?

    6. Apa pula transport yg saya perlu naik dpd London – Amsterdam?

    7. Apa yg menarik di Amsterdam?

    8. Cadangan hotel/apt 2 star pon x pe di sana. Plan nak stay 2 malam before balik KL

    Thanks ya…

    • zairol79 berkata:

      Wsalam, saya jawap secara ringkas je ek, sebab puan boleh cari jawapan kat entry-entry saya dan juga dalam ruangan komen yang lain..

      1-Sesuai x kalo saya turun Amstdm terus ke Paris? Maknanya x tido dulu di Amsterdm…apa cdangn Roy transpt sesuai n murah dpd Ams ke Paris?
      Mmmm return dari Paris atau London tak dapat ke? anyway boleh try cari low cost airlines terus ke paris easyjet atau ryanair, dan train dari Amsterdam pun boleh jugak kalau lebih murah dari flight.. so puan tak payah nak gerak ke town centre dah dari airport

      2. Tahu tak mana-mana apartment murah 2 bilik utk kami sefamily. Plan nak stay dlm 3-4 mlm cos nk pegi Disneyland.And area mn yg senang access dgn public trnspt, makan n shopping.Ada tpt shopping murah2 tak kat sana?
      Saya syor puan ambik dormitory dorm, ambik satu dorm terus untuk 7 atau 8 katil.. dia kira per head jadinya lebih kuran 10-15 euro seorang.

      3. Apa tpt2 menarik utk dilawati dan yg patut pergi di Paris?
      Boleh search kat tripadvisor.com.. yg ni ranking dari semua traveller dari seluruh dunia.

      4. Mudah tk kalo nak guna public transport di sana?
      Mudah sgt, boleh beli 2 -4 days pass untuk cover zone 1 atau 2 untuk metro dan bus
      5. Cadangan Roy transport apa yg sesuai naik dpd Paris – London?

      6. Apa pula transport yg saya perlu naik dpd London – Amsterdam?
      London Amsterdam by flight or ferry. Tapi Paris – London boleh naik keretapi lalu bawah selat inggeris

      7. Apa yg menarik di Amsterdam?
      Boleh search kat tripadvisor.com.. yg ni ranking dari semua traveller dari seluruh dunia.

      8. Cadangan hotel/apt 2 star pon x pe di sana. Plan nak stay 2 malam before balik KL
      Try tgk kat booking.com. Boleh book terus kat situ.. tapi jgn terlalu awal sgt.

      Thanks ya…

  8. Jeff berkata:

    Bro, u org ada trip from frankfurt to rhinefalls through black forest tak..? kami plan mcm nak g sana tp rasa mcm blur la..any idea..?

    • zairol79 berkata:

      Saya ada pergi ke black forest dua kali, yg first time siap tutun ke selatan lagi ke Neuwanstien Castle.. tapi semua tu bos saya yang drive ke situ.. so untuk public transport saya kurang arif.. yg pasti train memang ada laa..

      ________________________________

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 519 other followers

